Czy umysł może nie mieć wieku?

 

Mózg pozostaje fenomenalnie plastyczny i zdolny do samonaprawy, a jego rozwój, jak wykazały badania, odbywa się przez całe życie. Chociaż szczyt intelektualny osiągamy w określonym momencie życia, to potem możemy starać się utrzymać ten stan. Jeżeli jednak, już teraz, nie zatroszczymy się o mózg, ostatnie lata naszego życia mogą nie być szczęśliwym czasem odpoczynku, lecz beznadziejnym zmaganiem się z codziennością.

Co zrobić, by zachować dobrą kondycję umysłową w jesieni życia?

 

Instytut Rozwoju Zrównoważonego w 2018 roku przeprowadził projekt pt. „Nie daj się chorobom otępiennym”, wskazujący seniorom, jak dbać o swój umysł i co robić aby pozostał on sprawny jak najdłużej. Nasze działania cieszyły się wśród koszalińskich seniorów dużą popularnością.

Aby pomóc seniorom w utrzymaniu sprawności umysłowej organizujemy szereg zajęć, które pomagają usprawniać mózg. Jest to organ, który potrzebuje nowych wyzwań i zadań sprawiających mu trudność. Dlatego warto np. zapisać się na kurs językowy, poznawać nowych ludzi, spróbować sił w wolontariacie, wykorzystywać każdą okazję do samorozwoju i uczenia się wciąż nowych rzeczy. A może już czas, by przestać bać się nowych technologii? Nauczyć się obsługi komputera, poznać tajniki tabletów i opanować smartfony. Można uczyć się samemu, korzystać z poradników lub zapisać się na kurs, który wymagać będzie od każdego uczestnika pewnej systematyczności. Nie trzeba  bać się odkrywania potencjału Internetu – unika się, dzięki temu, poczucia wykluczenia i dłużej można  czuć się młodym.

Drugim czynnikiem, oprócz uczenia się nowych rzeczy, który zbawiennie wpływa na mózg jest odpowiednia dieta. Większość chorób, z którymi zmagamy się w drugiej połowie życia – nadciśnienie, cukrzyca, nowotwory – jest dietozależna. Zadbajmy o to, by nie zabrakło w niej produktów, które pozytywnie oddziałują na mózg. To owoce jagodowe, orzechy, zielone warzywa, jajka, ciemne pieczywo. Jedzmy morskie ryby, by dostarczyć organizmowi kwasów omega-3, które są jednym z podstawowych budulców mózgu.

Co zrobić, żeby w dobrej kondycji fizycznej i umysłowej przeżyć do późnej starości?

 

Kolejnym czynnikiem utrzymującym nasz mózg w dobrej kondycji jest aktywność fizyczna, która  jest potrzebna zarówno mięśniom, jak i mózgowi. Ćwiczenia, koniecznie wykonywane regularnie, pozwolą  zachować równowagę hormonalną w mózgu, zapewnią dobre ukrwienie, a co za tym idzie – dotlenienie tego ważnego narządu. Będą także istotnym czynnikiem zabezpieczającym przed pojawieniem się lub rozwojem depresji.

Każdy z nas pragnie zdrowej starości. Dlatego już dziś warto wybrać sport, który chcemy uprawiać, i wkomponować go w rozkład zajęć, tak by znaleźć na niego czas przynajmniej trzy razy w tygodniu. Pamiętaj, że nawet najmniejsza zmiana, jeśli zostanie wprowadzona na stałe, może mieć kluczowe znaczenie. Jeżeli jedyne, na co możemy sobie pozwolić, to wysiadanie z autobusu o przystanek wcześniej niż zwykle, to i tak nasz organizm będzie nam za to wdzięczny.

I ostatnia rzecz, o której warto pamiętać. Człowiek jest istotą społeczną. Dla zdrowia psychicznego potrzebuje kontaktu z innymi ludźmi. Pamiętajmy, że poza nielicznymi wyjątkami to właśnie drugi człowiek może być dla nas źródłem największych radości. Ludzkie nieszczęście często bierze się z samotności i wrażenia bycia niepotrzebnym – zupełnie nieracjonalnego, gdyż w pobliżu zawsze znajduje się ktoś, kto potrzebuje wsparcia i pomocy. Spędzajmy wolny czas z innymi, uczmy się z nimi, odpoczywajmy z osobami, które lubimy. Największą krzywdę możemy zrobić dla swojego organizmu zamykając się w swoim domu i spędzając czas na oglądaniu  TV.

Pamiętajmy, że chociaż nie możemy zatrzymać czasu, to mamy jednak wpływ na jego spowolnienie. Tylko od nas zależy, czy nasza starość będzie zdrowa i szczęśliwa. /małpa

Facebook